12 vragen voor Stien

Ze heeft ongetwijfeld geen voorstelling meer nodig, want wat is ze goed bezig met haar eigen label: STN bags. Ik vond dat het eens tijd was voor een ‘babbelke’ met inspiratiebron Stien Vandecasteele. Amper 26 jaar jong en Stichter van STN bags. Sinds begin dit jaar heeft ze haar vaste job opgezegd om volledig voor haar eigen zaak te gaan en hier ben ik heel erg blij om.

Met een biotaartje voor Stien, een aardbeientaartje voor manlief Bram (die momenteel met een gebroken sleutelbeen thuis zit) en een eclair voor mezelf klopte ik aan de deur van hun pittoresk huisje. Het werd een gezellige namiddag en eenmaal Stien begint te babbelen, is ze niet meer te stoppen, zo gepassioneerd is ze. Na het lezen van dit interview zal je ongetwijfeld ook zin krijgen om iets met je handen te gaan doen.

Hier zijn dan de 12 vragen.

1.Vertel eens iets over jezelf.

Stien: Ik ben afkomstig uit een gezin van 5, ik heb nog 2 broers: Jasper en Korneel. Wij zijn in Westkerke opgevoed, in een zeer rustige, groene omgeving en dit heeft mij toch wel gevormd.
Kiki: Kom je uit een artistiek gezin?
Stien: Ja toch wel, mijn papa is artistiek, maar ook mijn ene oma was zeer creatief in het naaien, maar eerder de vaardigheid.
Kiki: Is je oma een eigen label begonnen?
Stien: Neen, mijn oma is altijd huismoeder geweest, maar ze maakte wel kleren voor heel de familie.
Kiki: Amai, zo gek!
Stien: Jaja, ze haalde zelfs de ladders terug op in nylonkousen.
Kiki: Wat? Kon zij dat? Kan je dat?
Stien: Ja, je moet de kous over iets hangen en met een haaknaaldje kan je dat perfect terug ophalen. Ze noemden haar vroeger ‘noajeeghe’ (= dialect voor naaister = waarschijnlijk geen woord, dus sorry voor de rare spelling ;-)). Nu nog, als ik zussen van mijn oma tegen kom, zeggen ze vaak tegen mij: ‘Ik zien toch blieje daje ook u bitje u noajeeghe ziet.’ Vertaling: ‘Ik ben toch blij dat je ook een beetje een naaister bent.’ 😉

Hier dwaalden we een klein beetje af, maar dan ging Stien verder over haar papa.

Stien: Mijn papa is zeer creatief. Dan heb ik het over schilderen, mijn papa is ook super creatief met hout …
Kiki: Ja, je merkt dat wel. Je ouderlijk huis is ook zeer creatief ingericht.
Stien: Ja, toch wel. Wij zijn een echte DIY-family. Doe-het-zelf hebben mijn broers en ik meegekregen van mijn ouders, maar echt voor alles, gaande van eigen meubels maken tot voeding. Mijn ouders gaan zich altijd eerst afvragen of ze het zelf niet kunnen doen vooraleer ze iets zullen kopen. Dingen maken zit in onze familie.
Kiki: Dus van jongs af aan ben je al creatief bezig?
Stien: Ja, als ik bij mijn oma logeerde naaiden we bvb. knopen op kledij.
Kiki: Dus de keuze om iets creatief te gaan studeren was gemakkelijk gemaakt?
Stien: Hoe dat specifiek gekomen is weet ik niet meer, maar in het tweede middelbaar wist ik zeker dat ik iets creatief wilde gaan doen. Ik heb toen mijn ouders tevergeefs proberen te overtuigen om van ASO (Algemeen Onderwijs) te veranderen naar KSO (Kunstonderwijs). Ik deed Wetenschappen-Wiskunde. Belangrijke noot: ‘Ik ben nu wel heel blij dat ik van mijn ouders niet mocht veranderen.’
Kiki: Leg eens uit.
Stien: Omdat je algemene ontwikkeling beter is. Je leert studeren. Aan de ‘School of Arts‘ (Conservatorium in Gent) had ik, in vergelijking met studenten die KSO gevolgd hadden, de theorievakken veel sneller onder de knie.

Collectie lente-zomer 2016
Collectie lente-zomer 2016

2.Wat heb je gestudeerd aan de ‘School of Arts‘?

Stien: Ik wilde sowieso mode studeren, maar er was natuurlijk nog het ingangsexamen. Vol enthousiasme ging ik daar naartoe, maar ik was gebuisd. Drama alom. Ik heb twee maanden geweend. Toen heb ik ontdekt dat er een voorbereidingsjaar bestaat. Dat is een zevende jaar in een Kunstschool in Gent, ontwikkelt voor jongeren die in het middelbaar geen kunst hebben gestudeerd. In één jaar tijd zie je alles wat iemand in zes jaar in het KSO ziet. Ik denk, moest ik van de eerste keer geslaagd zijn voor het ingangsexamen, dat ik niet zo ver was geraakt als nu. Ik heb daar zoveel bijgeleerd. Dit is wel geen garantie om te slagen voor het ingangsexamen aan de ‘School of Arts‘, maar de tweede maal was ik gelukkig wel geslaagd.
Kiki: Dus uiteindelijk heb je je Bachelor in mode behaald?
Stien: Ja, ik ben ook aan een Master-jaar begonnen, maar ik heb deze niet afgewerkt.
Kiki: Hoe komt dat?
Stien: Ik ben geslaagd voor de theorie, dus in principe heb ik nog twee jaar tijd om juist mijn collectie (= eindwerk) te maken. ‘Juist mijn collectie.’ Dit gaat om twaalf silhouetten, dit is niet weinig. Tijdens mijn Master-jaar heb ik leder ‘ontdekt’. Dit was liefde op het eerste gezicht. Ik wist onmiddellijk dat ik hiermee verder wilde doen en heb besloten mijn Master-jaar niet meer af te werken.
Kiki: Waarom leder?
Stien: Super toevallig. Als kind wilde ik lingerie-ontwerpster worden. In het middelbaar ging mijn eindwerk over lingerie (Titel: Tussen kant en kont.) Dit ging over de invloed van de maatschappij en de ontwikkeling van lingerie door de eeuwen heen. Aan de ‘School of Arts‘ leerden we ongeveer alle onderdelen van een silhouet maken, behalve lingerie. Maar er bestaat een opleiding ‘Lingerie en Corsetterie’ aan Syntra, dus ik had mij hiervoor ingeschreven. Een week voor de opleiding van start ging, kreeg ik een mail dat er niet voldoende inschrijvingen waren. Ik had al gespaard voor deze opleiding, dus ik was enorm ontgoocheld. Meteen erna kreeg ik een mail met alternatieve opleidingen. Daartussen stond ‘marokijnbewerker‘. Ik wist niet wat dit was. Ik heb het dan opgezocht en dat bleek lederbewerking te zijn. Ik heb dan besloten om dat te doen, aangezien ik toch al voorzien had om een tweejarige opleiding te volgen. Ik ging dan een notie hebben van leder en kon mij na een jaar terug inschrijven voor de cursus ‘Lingerie en Corsetterie’. Na een maand was ik zo verzot op de materie, leder en de manier van werken, je creëert 3D-objecten, dat ik niks anders meer wou doen.

IMG_3967
Collectie lente-zomer 2016

3.Waarom handtassen en geen kledij?

Stien: Handtassen, portefeuilles, … dat is één iets concreet. Je kan je daar in specialiseren. Kledij is alles. Dat zijn bovenstukken, jassen, broeken, … Er komt daar zoveel bij kijken. Als eenmanszaak is het bijna onmogelijk om elk seizoen een hele kledingcollectie op de markt te brengen.
Kiki: Dus je kiest voor handtassen omwille van de praktische kant?
Stien: Dat is één iets, maar ik vind de materie, leder, fantastisch om mee te werken. Ik vind het ook zeer boeiend om van een plat 2D-object een 3D-object te maken. Bij kledij heb je het menselijk lichaam nodig om er een 3D-achtig object van te maken.

Collectie lente-zomer 2016
Collectie lente-zomer 2016

4.Waarvoor staat STN bags?

Stien: Ik wil vooral een duurzaam product op de markt brengen, handtassen en portefeuilles die lange tijd mee gaan. Ik wil van het begin tot het einde kunnen uitleggen hoe een artikel tot stand gekomen is. Vorm en functionaliteit moeten elkaar volgen. Mijn collectie is basic, maar met een originele Stien-twist. In het begin had ik vier modellen, nu al een stuk meer. Ik luister ook naar mijn klanten. Hun feedback heeft een zeer hoge waarde en ik doe hier effectief iets mee. In mijn eerste collectie zat er bvb. niets met ritsen, omdat ik dat zelf niet nodig vond. Sommige klanten zeiden me dat ze toch liever een handtas met rits wilden, omdat ze dit veiliger vonden. Dus in mijn volgende collectie heb ik handtassen met ritsen gemaakt. Zelf ben ik geen fan van ritsen, maar het is dan een uitdaging om met die ‘beperking’ aan de slag te gaan. Die interactie tussen mezelf en de klanten wil ik absoluut behouden. De stukken die ik maak zijn uniek en mijn label staat voor verandering. Met elke nieuwe collectie ontwerp ik nieuwe modellen. Er zijn nu al modellen die ik enkel nog op vraag maak en die niet meer standaard in de collectie zitten. Ik wil mijn klanten telkens iets nieuws kunnen bieden.

Mijn favoriete stuks uit de lente-zomercollectie 2016!
Mijn favoriete stuks uit de lente-zomercollectie 2016!

5.Wat is jouw ideale handtas?

Stien: Niet te groot, met een lichte binnenvoering, want met een donkere binnenvoering vind je niets terug. Niet de soepele versie, maar de iets vastere vorm. Met een verstelbare draagriem. Op mijn fiets wil ik mijn handtas gemakkelijk schuin over dragen. Als ik wandel, draag ik hem dan op één schouder. Kleur hangt af van seizoen of van outfit.

Close-up favoriete stuk uit lente-zomercollectie 2016
Close-up favoriete stuk uit lente-zomercollectie 2016

6.Wat is jouw favoriete handtas uit jouw collectie?

Stien: Meestal is dat de laatste nieuwe handtas die ik gemaakt heb. 🙂

Een kijkje binnen Stien haar handtas (laatste model).
Een kijkje binnen Stien haar handtas (laatste model).

7.Ondertussen zit je al aan je derde collectie, op wie of wat is deze collectie geïnspireerd?

Stien: Deze collectie is vorige zomer op reis ontstaan. Bram en ik hebben een hele mooie reis gedaan met de auto en daktent. De collectie noemt ‘Station‘. De nieuwe stukken zijn genoemd naar de mooie plaatsen die Bram en ik bezocht hebben.

Favoriete stuk uit lente-zomercollectie 2016.
Favoriete stuk uit lente-zomercollectie 2016.

8.Met welk materiaal werk je?

Stien: Ik werk voor 99% met kalfs-en varkensleer, omdat dit, van deze twee dieren, een restproduct is. Ze worden geslacht voor hun vlees en niet voor hun vel. Ik kies bewust niet voor exotische dieren zoals krokodil en struisvogel.
Kiki: Maar zit of zat er niet iets in je collectie die gemaakt is van krokodil?
Stien: Dat is slang, maar ik gebruik dit enkel als ik het tweedehands op de kop kan tikken. Dit was een koloniaal erfstuk die bij iemand op zolder terecht gekomen was en in de vuilbak ging vliegen. Ik heb toen gezegd dat ik daar iets mee kon doen. Ik heb wel catalogussen liggen waarin je slang op kleur kan bestellen en dat weiger ik integraal te doen. Ik dien mijn antwoord wel te nuanceren. Ik ben vegetariër en krijg vaak kritiek, omdat ik met leder werk. Niet geheel onterecht, maar nogmaals ik werk bijna uitsluitend met restproducten.
Kiki: Is er dan geen duurzaam alternatief? Je hebt toch al verschillende merken die werken met petflessen of kurk.
Stien: Dat is waar, maar dat zijn hele grote bedrijven die over de nodige technologieën beschikken. Met mijn eenmanszaak kan ik dat niet halen. Plus, die materialen zijn op dit moment nog heel duur. Ik blijf momenteel gewoon werken met rest-en tweedehandsproducten. Dit draagt ook bij aan het uniek concept. Ik maak bvb. drie portefeuilles in een bepaald leder en als het op is, is het op.

Favoriete stuk uit de lente-zomercollectie 2016
Favoriete stuk uit de lente-zomercollectie 2016
Favoriete stuk uit de lente-zomercollectie 2016
Favoriete stuk uit de lente-zomercollectie 2016

9.Wat is jouw lievelingskleur?

Stien: Lichtroze
Kiki: Dat had ik echt niet verwacht!
Stien: Ja, super meisjesachtig. Echt dat poeder-roze. Vroeger kocht ik bijna alles in dat kleur. Ik ben daar bewust van afgestapt, want op den duur had ik alles in dat kleur.
Kiki: In je handtassen heb ik dat nog niet terug gezien.
Stien: Ja, nu zit er lichtroze in.

Favoriete stuk uit de lente-zomercollectie 2016
Favoriete stuk uit de lente-zomercollectie 2016

10.Waar zie je jezelf binnen tien jaar?

Stien: Ik hoop uiteraard dat ik nog kan groeien, want ik ben pas begonnen. Maar ik wil heel graag alles zelf in handen blijven houden. Mijn grote droom is dat mijn zaak rendabel zou zijn van aanvragen op maat. Ik zou heel graag enkel op maat werken. En dat allemaal in een mooie atelier, met veel ruimte en alle machines.
Kiki: Ga je ook schoenen doen?
Stien: Desondanks mijn liefde voor schoenen, denk ik niet dat ik hieraan zal beginnen.

Favoriete stuk uit de lente-zomercollectie 2016
Favoriete stuk uit de lente-zomercollectie 2016
Favoriete stuk uit de lente-zomercollectie 2016
Favoriete stuk uit de lente-zomercollectie 2016

11.Welke merken, buiten je eigen merk, vind je ook mooi?

Stien: Annelies Timmermans, Oh My Bag. De modellen van ‘Oh My Bag’ vind ik niet erg vernieuwend, maar hun filosofie is wel interessant. Zij werken enkel met vegetaal gelooid leder.

12.Je kent de gevolgen van onze Fast Fashion-maatschappij. Wat kan je mijn lezer meegeven om dit tegen te gaan?

Stien: Voor je gaat shoppen je klerenkast uitmesten, zodat je weet wat je nodig hebt. Als je in het pashok staat, jezelf tien keer de vraag stellen of je het echt wel nodig hebt. Kledij wegsmijten is het grootste probleem. Draag je kledij tot het op de draad versleten is, bij wijze van spreken. Als je iets vervangt, vervang vijf T-shirts door één duurzame T-shirt. Je hebt geen twintig T-shirts nodig. Mensen van mijn leeftijd, die net werk hebben en een huis gekocht hebben klagen vaak dat ze het budget niet hebben om duurzame kledij te kopen. Ik snap dat, maar uiteindelijk zijn de prijzen die gevraagd worden door de grote Fast Fashion-modegiganten de ‘mismaakte’ prijzen. Het is niet normaal dat je zo weinig betaalt. De prijzen van de duurzame kledij zijn de normale prijzen. Wij zijn zodanig gewoon om zo weinig te betalen voor een top of een broek dat we de prijzen van duurzame kledij te duur vinden. Hier is een verandering in de gedachtengang nodig. Je betaalt beter iets meer voor een T-shirt dat lang mee gaat dan een T-shirt dat na drie wasbeurten versleten is. Als je kledij nodig hebt, waarvan je op voorhand weet dat je het maar één keer zal dragen, bvb. voor een trouw, koop dan niet, maar huur of leen iets.
Kiki: Daar kan ik alleen maar mee akkoord gaan!

Super bedankt voor je medewerking Stien! Ik ben alvast een grote fan. Voor wie benieuwd is naar meer, raad ik zeker aan een kijkje te nemen op www.stnbags.be. En waarom haar ook niet meteen liken op Facebook, want ze is het waard ;-): https://www.facebook.com/STN.bags/?fref=ts. Hieronder nog een aantal kiekjes van mezelf met mijn allergrootste favoriet uit de nieuwe collectie. Een schoudertasje gemaakt uit vegetaal gelooid leder.

IMG_4008

IMG_4027

IMG_4051

IMG_4055

Dank je voor jullie geduld!

Nog een fijne avond!

Kiki

xxx

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.